Overal werd van verraad gerept. Namen van vooraanstaande Nederlanders deden de ronde (onder hen die van de directeur der KLM, A. Plesrnan) die alle geheimen van de landsverdediging aan de Duitsers doorgegeven zouden hebben. Voorts werd op die plaatsen waar de Duitsers een verrassend succes behaald hadden, voetstoots door velen aangenomen, dat alleen verraders dat succes mogelijk gemaakt hadden. Op het vliegveld Bergen waren de G-I jagers begin mei verspreid en gedekt opgesteld geweest, 'maar op 9 en 10 mei juist niet! Sommigen zagen daar een soort verraad in.'4 In Dordrecht deden omtrent het verloren gaan van de bruggen 'reeds terstond de wildste geruchten de ronde. Het publiek begreep het niet!deJong: 'De Rotterdamsepolitie gedurende de oorlogsjarenp.Berends: 'Een compagnie uit de oude doos'p."'Parachutisten,meiininp.GetuigeJ. van den Werff,c, p.Berends, I.Bergen {NH}, vliegveldDordrechtJong, H. deKoninklijke Luchtmacht (Militaire Lucht- vaart)Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM)LeidenPIesman, A.RotterdamVrij!Vijfde ColonneWerff. J. van derEEN 'GEHEIME ZENDER'Immers, men had zo dikwijls gehoord dat onder de bruggen springstoffen waren aangebracht, waarom werden ze niet opgeblazen? .. Daar moest verr~ad achter schuilen en al spoedig wist men te vertellen dat in plaats van springstoffen ladingen zand waren aangebracht.'1