Wij memoreerden dat bij de werf'De Schelde'
te Vlissingen vleugels voor Duitse watervliegtuigen vervaardigd werden. Dat waren er bijna 200. In die vleugels werden uit Duitsland afkomstige motoren gemonteerd en zij werden vervolgens afgeleverd aan de Maatschappij voor Vliegtuigbouw Aviolanda n.v. te Papendrecht waar de personeelssterkte tijdens de bezetting meer dan verviervoudigd werd. Aviolanda (dat vóór de bezetting met licenties van de Dornier-vliegtuigfabrieken watervliegtuigen voor de Marineluchtvaartdienst in Nederlands-Indië gebouwd had) vervaardigde vermoedelijk in totaal ca. 90 driemotorige vliegboten voor de Duitsers,. zulks van het type DO-24; het was een toestel dat in alle zeeën bij en rondom .Europa door de Duitsers gebruikt werd als reddingsvliegtuig vooral ten behoeve van de Luftwaffe en de Kriegsmarine. Bij 'De Schelde'
en 'Aviolanda'
tezamen waren in de herfst van '42 ruim drieduizend werkkrachten aan dit project bezig. De n.v. Nederlandse Vliegtuigfabriek Fokker (Amsterdam) werkte toen met ruim vierduizend krachten aan de bouw van Duitse lesvliegtuigen en aan de reparatie van vleugels van de [unleers-yz ; een lichte Duitse bommenwerper. Zweefvliegtuigen die bij de opleiding van Luftwaffe-personeel gebruikt werden, werden in '42 tot een totaal van 120 per maand afgeleverd door de Haagse meubelfabriek van Pander, In totaal waren in de herfst van dat jaar 80 Nederlandse bedrijven met ca. vijftigduizend werkkrachten met diverse orders van de Luftwaffe bezig het grootste daarvan was Philips dat een personeel had van ca. drie-entwintigduizend man.'