Was dus dit onderdeel van Fall Gelb geslaagd, de gedurfde overval op het regeringscentrum, Den Haag, was deerlijk mislukt. wel hadden de Duitsers om zeven uur 's morgens drie landingsterreinen (Valkenburg, Ypenburg, Ockenburg) in handen, maar op geen van die drie konden hun transporttoestellen meer landen. Op alle drie was het tot strijd gekomen. Van valkenburg uit hadden de Duitsers nogal kunnen uitzwermen, op en bij de beide
Bergen {NH}, vliegveld
Gilze-Rijen, vliegveld
's-Gravenhage
Den Helder
Hilversum, vliegveld
Hoek van Holland
Koninklijke Luchtmacht (Militaire Lucht- vaart)
'De Kooy', vliegveld
Magnetische mijnen
Ockenburg, vliegveld
Schiphol
Valkenburg, vliegveld
Vlissingen
'De Vlijt' (vliegveld Texel)
Waalhaven, vliegveld
andere vliegvelden zaten zij evenwel opgesloten. Het plan om met knetterende motoren Den Haag binnen te rijden en er de koningin, de belangrijkste ministers en de legerleiding uit te schakelen, was niet aan het eerste begin van uitvoering toegekomen, ja de gehele zorgvuldig voorbereide opzet voor de successieve landingen van het grootste deel van de zzste Luftlande-Division bij Den Haag kwam te vervallen. Een groot deel van de transporttoestellen had Valkenburg, Ypenburg en Ockenburg moeten mijden: alleen al tussen Scheveningen en Katwijk waren er twee-en-twintig op het strand neergestreken.! Van de meer dan negenduizend man die op de eerste dag tegen Den Haag ingezet moesten worden, zou uiteindelijk niet veel meer dan een derde inderdaad daar in de buurt landen - zulks evenwel op veertien verschillende plaatsen en vaak ver van hun doelen af. 2 Uiteraard wekte de spreiding van die luchtlandingstroepen een verwarring aan Nederlandse kant die zich al in de eerste uren van strijd manifesteerde, maar die spreiding was (al besefte men dat aanvankelijk niet) tegelijk uitdrukking van het feit, dat de Duitse opzet om het zenuwcentrum van de Nederlandse verdediging uit te schakelen, mislukt was.